Slaapoefentherapie

e30c2fc0 0db2 458d bd0a b45286d47006

 

Moeite met inslapen, doorslapen en/of te vroeg wakker worden?

Als slaapoefentherapeut kan ik samen met u aan de slag om de vicieuze cirkel te doorbreken met praktische tips en oefeningen.

U krijgt weer grip op uw slaap.

 

10 belangrijke weetjes uit het Slaapcongres december 2017 klik door

Als er slaapklachten zijn kun je denken aan stressgerelateerde slaapklachten (piekeren), verstoord slaap-waakritme (door bijvoorbeeld ploegendienst), slecht slapen door (chronische) pijn, hulp en ondersteuning bij het afbouwen van slaapmedicatie, OSA. De individuele behandeling wordt op maat afgestemd en vergoed  vanuit de aanvullende verzekering volgens de polisvoorwaarden. 

10 belangrijke weetjes uit het Slaapcongres december 2017

  1. Je kunt niet te weinig melatonine aanmaken. Er zit een grote fluctuatie in normaalwaarden (5 tot 100 picogram à alle goede slapers). Je kunt wel te vroeg of te laat melatonine aanmaken. Dus grote individuele verschillen. 3 a 4 picogram is DLMO.
  2. Wanneer doe je een powernap bij jetlag? Westwaarts vliegen gewoon de lange dag maken, bij oostwaarts vliegen een kort dutje (20 min) maken.
  3. Shiftwork: de biologische klok is heel robuust, je klok heen en weer schuiven moet je niet willen. Liefst gelijk weer terug naar eigen bioritme zodra het kan.
  4. De Sleep Position Trainer is officieel werkzaam gebleken bij (lichte) houdingsafhankelijke apneu. Hij gaat vergoed worden door de zorgverzekeraar.
  5. Apneu patiënten met een CPAP apparaat die voldoende afvallen, en matig-intensief bewegen hebben 30% minder kans op overlijden door cardiovasculaire oorzaak dan apneu patiënten die de CPAP gebruiken en daarnaast overgewicht houden en inactief zijn.
  6. 30% van de milde apneu kan volledig genezen door afvallen en bewegen. Je moet vroeg beginnen met bewegingsactivatie!.
  7. De langzame hersengolven van de diepe slaap samen met de hartslag en in- en uitadem drukverschillen zorgen voor het spoelen (hersenvloeistof voortstuwen) van de hersenen tijdens de slaap. Dit worden “drukgolven” genoemd.
  8. Na het spoelen van de hersenen is de hersenvloeistof eiwitrijker dan de lymfe in het lichaam. Er worden dus veel eiwitten/amyloïd uit de hersenen gespoeld.
  9. De Gliacellen in de hersenen hebben meer vloeistofkanaaltjes (50%) dan de nieren (20%). Het spoelen van de hersenen neemt met 85% af naarmate je ouder wordt.
  10. Ontneem je het brein de slow-wave sleep dan is er een feitelijk slechter leervermogen wat duidelijk terug te zien is in mensen met ADHD en de oudere mens. Akoestische therapie met de juiste toonhoogte en het juiste timbre stimuleert de slow wave en kan een interventie zijn.

preview